Ce nu te-nvata scoala

Mereu am fost genul de elev silitor care asculta ce spune doamna si care nu rateaza nici macar exercitiul suplimentar, ala greu, cu steluta, din cartea de mate. Unul dintre motivele pentru care faceam asta era acela de a-mi bucura parintii. Chiar imi placea sa o vad pe mama zambind cand mai veneam acasa cu un 10 in carnet. Stiam cat isi doreste sa fiu un copil bun si imi facea placere sa o fac mandra de mine. Sigur ca toti profii ma laudau si intram mereu prima pe scena la festivitatea de premiere.

Plecam acasa in fiecare an cu diploma dupa mine si cu pupicii mamei pe obraz, apoi mi-o asezam in dosarul cu diplome, ma bucuram de vacanta si o luam de la capat. Sigur ca nu invatam doar pentru parinti. Mai erau si profii care credeau in mine si ma considerau „baza clasei”. Asa ca, una peste alta, nu imi permiteam sa dezamagesc pe nimeni. Si, ce-i drept, nu-i rau sa fii felicitat constant pentru rezultate remarcabile. Mai era totusi ceva. Din frageda pruncie ii intrebasem pe ai mei cum poti sa ajungi sa ai un job fain si sa fii bogat. Imi spusesera destul de clar ca pot sa fac asta daca invat si stiu multe lucruri. Nu uitasem, asa ca din cand in cand, ma gandeam ca e ok sa invat si sa fac si exercitiul ala suplimentar daca imi doresc sa ajung undeva in viata. Asa am trecut prin generala si prin liceu pana sa imi dau seama ca inghitisem un vis. Nimeni nu imi spusese ca invatatul nu e de ajuns. M-am trezit mai tarziu ca cei de langa mine care nu prea se strofocasera cu invatatul, ajungeau in posturi bunicele fara prea mult efort. Cartile imi dadusera doar cunostintele, insa multe alte lucruri imi lipseau: nu stiam cum sa lucrez intr-o echipa, imi lipsea curajul, pe scurt - eram doar un veritabil soricel de biblioteca.

Asa ca inainte de a lucra in domeniul mult visat, a trebuit intai sa lucrez cu mine insumi si sa invat multe alte lectii in afara celor care imi fusesera predate in scoala. Scoala nu este totul, la fel cum o nota nu defineste reala ta capacitate. Invatatul paginilor pe dinafara s-ar putea sa nu ajute decat pentru o saptamana, inainte de a le uita. Nu mai transformati invatatul in teluri in sine, nu va trasformati copiii in vanatori de note si renuntati la mentalitatea care il numeste „cel mai bun” pe copilul care poarta coronita pe cap. Invatati din experienta si lasati scoala sa fie doar un supliment pe langa lectiile reale pe care doar viata ti le poate preda.